måndag 11 februari 2013

Semlemuffins!

Nu är det ju semletider och bäst är ju semlorna hembakade. Men att fylla frysen med bullar känns inte riktigt vettigt när vi bara är två semleätare i familjen. Dessutom är det rätt fullt redan, vi har både kringlor, kanelbullar och saffransbullar kvar. Efter att ha sett Kaksmulans Semlecupcakes (och otaliga andra varianter på andra bloggar) bestämde jag mig för att testa en egen variant. Jag ville inte ha så söta muffins eftersom fyllningen i en semla är söt i sig så jag minskade något på sockermängden i mitt grundrecept. Jag lade också till ett extra ägg, för att få det lite luftigare. Tyvärr tänkte jag lite snett när jag gjorde smeten och tog i mjölet före vätskan, så luftigheten gick lite förlorad ändå. Det gjorde inte så mycket smakmässigt men det blev inte så höga som jag hoppats. Däremot saftiga och fina tack vare lite yoghurt i smeten. Här är resultatet!

 
Semlemuffins, 12 st

100g smör
2 ägg
1 dl socker
4 dl mjöl (kan ev minskas något)
2 tsk bakpulver
2 tsk nystött kardemumma
en nypa salt
1 dl mjölk
1 dl mild yoghurt

Fyllning:
mandelmassa
mjölk
vispad grädde

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölk och yoghurt med det smälta smöret. Rör ner smörblandningen i äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten. Klicka ut i 12 formar på muffinsplåt. Grädda i knappt 15 minuter mitt i ugnen.

När muffinsen svalnat tog jag två stycken och skar av toppen genom att vinkla kniven något neråt och skära i en cirkel. Man får då upp en liten spets. Sedan nöp jag ur lite av muffinsen för att få ett störe hål. Inkråmet blandade jag med riven mandelmassa och lite mjölk. Sedan fyllde jag hålen med mandelmassesmeten, klickade på vispad grädde, satte tillbaka locket och siktade över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...