torsdag 6 september 2012

Ja just det, körsbärspajen ja!

Såg att jag visst utlovat en körsbärspaj. Jag vill börja med att säga att jag inte uppfunnit denna paj själv. Jag kombinerade dock två olika recept. Formen jag hade var för stor enligt receptet med den mest lockande fyllningen, så degen fick bli från ett recept med "rätt" formstorlek angiven. Men eftersom fyllningen i första receptet var på 2 dl bär mer än i andra tog jag den fyllningen ändå. Orginalrecepten finner ni här: fyllning och skal.

Mitt recept blir således som såhär:

Körsbärspaj.

Ingredienser
5 dl vetemjöl
½ dl strösocker
200 g smör
½ dl vatten

8 dl körsbär
250 g socker
½ tsk röd balsamvinäger
3 msk vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl, socker, smör och vatten och knåda till en smidig pajdeg. Tryck sedan ut 2/3 av degen i en form med löstagbar kant. Resten av degen kavlas mellan gladpacksjok ut till ett lagom stort lock. Ställ form och lock kallt.

Kärna ut körsbären. Blanda dem försiktigt med socker och vinäger. Rör sist ner mjölet, 1 msk i taget. Häl fyllningen i formen, lägg över locket. Gör några dekorativa hål i locket. Jag skar tre små bladformad hål i mitten och la "bladen" mellan hålen. Det som blev över när jag la över locket formade jag till en fläta som jag la runt kanten. Den blev dock inte så där jättesnygg som jag trott, men jag får väl öva :-).

Grädda nere i ugnen i 10 minuter, sänk sedan värmen och grädda ytterligare 40 minuter, höj upp pajen vid behov de sista fem minuterna. Så står det "skal"-receptet, men stick gärna lite i den, för min blev lite lös. Kanske kan man lägga till lite mjöl i fyllningen annars. Om jag gör om den kommer jag helt klart testa det :-).



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...