onsdag 5 september 2012

Tvåfärgad Hallonkaka!

Efter ännu en runda till Halland och småland är vi åter i Linköping. Var skönt att komma iväg lite igen. I Halmstad firade vi min svägerska Annas 40-årsdag och brorsdottern Ellas 10-årsdag. Det var jättetrevligt, fast vi fick traska hemåt ganska tidigt, lillkillen hade lite svårt att komma till ro i allt festande. Vi passade på att ta en tur till Severins där min ena bror, Johan, jobbar. Vi hade spanat in ett nytt matbord där förra gången vi var i Halmstad och nu passade vi på att beställa det. Ett riktigt snyggt cireklrunt vitt bort med metallben, precis som vi letat efter. Fyra stolar blev det också, svarta med kromade ben, snyggt! Det här tjusiga bordet är det, fast vårt är helt cirkelrunt!

Vi tog en tur till Wäla Centrum också. Där hittade vi en helt underbar liten butik, Bites & Bottles. VI fick provsmaka diverse trevliga små franska kakor och jag blev helt såld på deras hallonmaränger som jag köpte med en påse hem av. Där hittade vi också en födelsedagspresent till Fredriks syster Johanna, ett kakfat i två våningar, fyllt med belgiska praliner och franska makroner. Hon blev glad (tack och lov!). Hallonmarängerna däremot höll jag för mig själv, och snålar nåt grymt på dem nu.

I Viås firade vi sedan Johanna med laxmiddag och tårta. Alla syskonen var hemma, roligt! Axel fick en tjusig mobil som kusin Walter gjort och en söt liten skjorta. Fredrik och jag passade på att göra en dagsutflykt till Öhrs lantcafé när alla andra jobbade. Det kan varmt rekommenderas om ni är i mörkaste småland, deras creme cheese brownie var underbar!

Nåväl, vad har allt detta med rubriken att göra då? Jo, på väg till Halmstad konstaterade Fredrik och jag att man nästan aldrig gör vanlig hederlig sockerkaka längre. Så det skulle vi ju göra när vi kom till mamma i Halmstad tänkte vi. Fast väl där blev det nåt helt annat, nämligen följande smaskiga kaka. Själva sockerkaksreceptet är från Vår kokbok.



Tvåfärgad Hallonkaka

Ingredienser

50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
rivet skal av 1 citron
1 pkt frusna hallon
Riven kokos till formen

Ta fram hallonen. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en rund form med avtagbar kant och bröa den med kokos. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och citronskal. Rör ner detta i smeten. Sprid ut hallonen i botten av formen och häll sockerkaksmeten över. Grädda i ca 35-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...