måndag 15 oktober 2012

Mättande helg :-)

Vi hade Fredriks föräldrar och yngsta syster här i helgen, trevligt! På dagen kom Johanna förbi på lunch och dessutom Lina som var i stan med sin sambo för ett körjubileum. Roligt, vi hade inte setts sedan juni. Lina har förresten börjat viktblogga, här, för att få lite stöttning i diethållandet. Egentligen borde jag haka på henne, nu ammar Axel så lite så jag borde ta mig an de sista graviditetskilona. Nåväl, allt har sin tid. Jag börjar komma igång med promenerandet igen efter lite allmän snuvighet de sista veckorna, och imorgon ska Axel och jag försöka ta oss iväg till babysim. Om det går bra kan man ju tänka sig att vi går hela familjen ibland, så kan en av oss babysimma och en av oss vuxensimma så att säga.

På kvällen i lördags passade vi på att laga trerätters, det är så sällan numera. Till förrätt blev det små rullar av röktlax med ricottafyllning. Recept kommer, tyvärr hann jag inte fota dem dock... Till huvudrätt gjorde vi Moussaka, så himla gott! Till efterrätt gjorde jag en paj. Egentligen skulle jag gjort min limepannacotta med björnbär, men det fanns inget gelésocker på Hemköp, så jag fick improvisera. Gillar inte gelatin nämligen. Det blev en smulpaj med björnbär, svarta vinbär och lime. Till den gjorde jag en vit chokladsås, som tyvärr skar sig lite, men den smakade ju inte sämre för det. Om någon har ett bra recept på vit chokladsås skulle jag gärna ta emot det, det är inte första gången jag får problem med min. Pajen blir riktigt syrlig, vilket vägs upp bra av såsen.

Nåväl, här kommer receptet på min lilla huvudrätt.

Laxrullar med ricottakräm (5 små, små port).

200 g kallrökt lax i skivor (10 skivor i den bästa av världar, vi fick 9...)
ca 100 g Ricotta
En skvätt citronsaft
rivet skal av 1/4 citron
Creme fraiché
2-3 msk hackad gräslök
svartpeppar
salt

Rör ihop ricotta med citronskal och gräslök. Tillsätt någon matsked creme fraiché för att få en lite smidigare konsistens, inte för mycket dock, det får inte bli rinnigt. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Skulle röran bli för lös kan man ställa den kallt en stund så att den stelnar lite.

Bred ca 1 msk av röran på varje laxskiva och rulla ihop dem. Ställ kallt tills de ska serveras. Lägg upp dem två och två, garnera med en citronskiva och lite hackad gräslök.

Så över till efterrätten

Björnbärs- och svarta vinbärspaj med lime

En pkt frysta björnbär (250 g)
Ca 3 dl svarta vinbär
Saft av en lime
ca 3 msk florsocker
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
3/4 dl socker
100 g smör

Lägg upp bären i pajformen nån timme innan pajen ska gräddas så de tinar lite. Pressa över 1 lime. När man ser hur mycket det hela vätskar sig siktar man över florsocker.

Kör smöret nån sekund i mikro eller i kastrull på spisen så det blir halvsmält. Blanda med socker, havregryn och vetemjöl. Smula ut degen över bären. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen tills pajen fått en fin färg (ca 20 minuter tror jag det blev) och det bubblar i bären. Servera med förslagsvis vit chokladsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...