tisdag 10 juli 2012

Salladsväder... inte så mycket längre nej.

Ja jösses, vädret är minst sagt ombytligt. Från att ha varit strålande sol och hetta är det nu spöregn och en ganska behaglig temperatur. De senaste två veckornas väder har fått mig och Fredrik att dra igång grillsäsongen på allvar men nu är det lite i blötaste laget. Nåväl, man kan ju laga mycket gott på spisen också. Jag har inte hunnit uppdatera på en vecka nu, det har varit lite körigt här hemma med sovtiderna, som det ju säkert kommer vara ganska länge till.

Nu jobbar Fredrik sista veckan före semestern yeeih! Ska bli skönt att ha honom hemma för jämnan ett par veckor. Vi får väl se vad vi kan tänkas hitta på, men det blir nog lite påhälsning både hos svärföräldrarna i Småland och hos mamma och bröderna i Halmstad. I slutet av juli är det ju dags för dop också, men då får de komma och hälsa på oss allihop! Ska bli roligt, vi blir ju hela 26 st trots att vi bara bjuder de allra närmaste. Det blir en del mat att ordna med men det ska väl gå bra med lite planering och framförhållning. Vi har tänkt oss ganska enkel mat, men jag har lite funderingar på om jag skulle ge mig på att baka makroner också. Har bara gjort det en gång förut och det var när jag var i tonåren (!). Vi får väl se om jag tycker tiden räcker till. Jag har i alla fall haft tid att brodera in Axels namn på dopklänningen. Min svägerska, Sussi, sydde en ljuvligt vacker dopklänning i naturfärgat linne när de fick sitt första barn och den har vi fått låna nu, roligt!

Ikväll är vi ensamma hemma Axel och jag, Fredrik jobbar. Jag ska nog gå och skära mig en sallad till kvällsmat snart, vi åt ganska stadigt till lunch. Tänkte passa på att tipsa om en väldigt enkel sallad vi gjorde som tillbehör till lite grillade korvar häromkvällen.

Melonsallad med Quinoa, 4 port.

Ingredienser
Quinoa, 4 port.
1 tärning grönsaksbuljong
½ honungsmelon
En halv klyfta vattenmelon, ca 10 cm bred
1 näve basilikablad
Gräslök

Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen, lägg buljongtärningen i vattnet. Skär melonerna i ganska rejäla bitar. Hacka gräslöken. Riv basilikabladen i bitar. Blanda allt utom gräslök i en skål, ställ kallt till serveringen. Strö över gräslöken just innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...