söndag 22 juli 2012

Ananaskaka med kokos!

Imorgon bär det av hem igen efter en veckas semester i Småland. Vi åkte ner till svärföräldrarnas hus för lite miljöombyte. De första dagarna var vi själva men passade på att träffa gamlavänner. Andreas, Maria och lilla Leah kom på besök till frukost i torsdags, härligt, det var nästan ett år sedan vi sågs. Då var Maria höggravid och jag var fortfarande hemligt gravid. Och nu satt vi här med varsitt barn, fantastiskt!

Sedan träffade vi de nya grannarna i Viås. Efter att ta gott om varandra litegrann så sammanstrålade vi till slut i deras trädgård. Vi hade med flädermuffins och de bjöd på kaffe, mysigt! Roligt med en barnfamilj i vår ålder, man får väl hoppas att det kan bli någon mer fila framöver.

Ikväll avslutas dagen med ananaskaka! Jag ville gjort farmors hawaiian dream cake, men jag har inget recept och mamma hittade det inte när vi ringdes. Det blev lite på fri hand istället.

Ingredienser

3 ägg
75 g smör
3,5 dl mjöl
2 dl socker
1 liten burk krossad ananas
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Florsocker
Vatten
Lime
Kokos

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner i äggsmeten. Låt ananasen rinna av, ta till vara juicen. Rör ner ananas, smöret och en dl av juicen i smeten. Häll i en bröad form och grädda i ungens nedre del i 40 minuter.

Rör samman florsocker, vatten och lime till glasyr, rör även i lite kokos. Jag gjorde detta på fri hand, ä och det blev lite för mycket, så jag ger mig inte på att ge några mått. Bred glasyren över den avsvalnade kakan och strö kokosflingor över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...