fredag 15 juli 2011

Rosaglittrig choklad- &hallontårta.

Idag var sista dagen på jobbet före semestern, tjoho! Nu har jag 4 härliga veckor ledigt framför mig. Skönt! Det blir en riktigt soft vecka till att börja med, sedan bär det av på resa runt småland, skåne och halland för att hinna med alla föräldrar och syskon. Roligt.

Det var läkarnas grupp att skaffa fredagsfika den här veckan, så jag hade fått i uppdrag att göra en kaka. Sagt och gjort, jag bestämde mig för att experimentera litegrann. Resultatet blev riktigt bra! Både fint och gott. Den här kakan blev perfekt som bidrag till månadens sötsak på sotasaker.se, temat var nämligen "rosa".



Ingredienser:

Botten
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
1/2 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
2 ägg
2 dl vetemjöl

Smält smöret, rör ner socker, kakao och vanilj. Rör ner äggen ett i taget och sist mjölet. Häll smeten i en smörad och bröad springform. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i 19 minuter. Låt svalna.

Fyllning
150 g hallon
3 msk vispgrädde
200 g vit choklad
1/2 tsk vaniljpulver
200 g philadelphia färskost

Koka upp hallonen och mosa dem nogrannt. Rör ner grädde och vaniljpulver, låt puttra någon minut så att det förlorar lite vätska. Dela choklade i små bitar och rör ner tills det smält. Rör sist ner philadelphiaosten. Häll den färdiga krämen över kakan som fortfarande står i springformen. Borsta bort ev överflödigt ströbröd från formen först bara. Ställ i kylen över natten.
Jag strödde lite rosa "glittersocker" runt kanten på min kaka före serveringen som garnering, det blev tjusigt.

2 kommentarer:

  1. Det dära såg ju jätte gott ut, mums!

    www.sofsan.se

    SvaraRadera
  2. Choklad och hallon är ju en match med in heaven!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...