torsdag 14 juli 2011

Flädersaft, mums!

Då var flädersaften silad och upphälld. Den blev riktigt bra, lite vuxen smak på den dock. Vi hade ju plockat 60 blomklasar och lagt i frysen, och i söndags tog vi tag i det. Jag ville gärna testa en saft med både citron och lime, men alla recept vi hittade var med bara citron, eller med "fel" antalt blommor. Till slut höftade vi.

Ingredienser:
60 fläderblomklasar
3 citroner
3 limefrukter
2,25 kg socker
2,25 l vatten
100 g citronsyra

Vi varvade våra 60 blomklasar med strösocker och citron- och limeskivor. Sedan slog vi över hett vatten med citronsyra i och ställde alltihop i kylen. Och den blev jättebra! En mörkt gul saft med mycket smak, mums!


Annars är det lite sådär här hemma just nu. Både Fredrik och jag verkar ha någon sommarförkylning på gång, så vi får se hur det blir till helgen. Det är ju ganska typiskt, jag jobbar sista dagen före semestern imorgon :-). Men men, även om jag börjar med en förkylningshelg så har jag ju trots allt 4 härliga veckor framför mig. Gött.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...