fredag 1 mars 2013

Maränger i mängder!

Maränger i massor!


Idag har jag bakat maränger. Vi ska ha bearnaise till kvällsmaten så det var perfekt läge. Det blir helt klart marängsviss till efterrätt, mums! I vilket fall testade jag flera nya saker på marängfronten. Dels har jag köpt ett nytt spritsset från panduro, med metalltyllar som visade sig vara superbra. Dels testade jag att vispa marängen över vattenbad, det har jag aldrig gjort för. Blev ju superbra. Receptet tog jag från Sju sorters kakor, med den enda modifieringen att jag hade lite äkta vaniljpulver i smeten.

Maränger, många.

3 äggvitor
2 dl socker
ca ½ tsk äkta vaniljpulver

Koka upp lite vatten i en kastrull och låt det sjuda. Sätt en skål över som helt täcker kastrullen. Blanda äggvitor, socker och vanilj i kastrullen och vispa tills det blivit styvt. Spritsa valfritt formade maränger på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 100 grader i 45 minuter.

Ett rör maränger, mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...