söndag 27 januari 2013

Uppe med tuppen!

Tidig morgon idag. Lilleman vaknade redan klockan fem i fem och det var min tur att traska upp. Han hade ätit lite dåligt igår så det var nog hungrigt. Hela veckan har varit lite upp och ner, Lilleman har haft någon form av magsjuka så aptiten har inte varit så bra.. Efter två blöjbyten och en slurk ersättning somnade han gott igen. På mig. I soffan. I vanliga fall går det bra att gå och lägga honom i sängen, men just idag vart han lite mer lättväckt, så jag fick snällt ligga kvar. Men det var ju mysigt, jag till och med slumrade en stund själv. Framåt 8 vaknade vi till igen och då var det dags för gröt till lillen och frukost till mamman. Det blev en smoothie på hallon, mango och filmjölk och jag fick äntligen testa brödet jag bakade igår. Jag hade en burk surdeg som jag trodde behövde matas (fast den var fortfarande lite bubblig faktiskt) så jag passade på att baka på det jag hällde av. Eftersom jag inte var hundra på hur aktiv suren var så använde jag den mer som smakgivare i vanligt jäsbröd. Det blev jättegott!



Typ så här:

ca 150 g rågsurdeg
ca 400 g vetemjöl (tror jag det blev)
150 g fint rågmjöl
150 g grahamsmjöl
ca 75 g pekannötter och valnötter
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
0,5 dl rapsolja.
knappt 20 g havssalt

Jag hällde mjöl, nötter, salt och surdeg i degbunken. Sedan löste jag jästen i vattnet och blandade med oljan. Jag slog degspadet över mjölet och suren och körde på låg hastighet i ca 5 minuter, därefter på högre hastighet i ytterligare 5 minuter (här ska sägas att jag började med 300 g vetemjöl och tillsatte ca 100 g till efter första knådningen eftersom degen var för lös). Det här brödet är verkligen bakat på känn så se receptet som inspiration.

Degen fick sedan jäsa till tredubbel storlek i en oljad plastbunke. Jag slog ihop den en gång under jäsningen. Sedan knådade jag den på bakbord mjölat med grahamsmjöl och formade två limpor som jag la i avlånga brödformar som jag klätt med bakplåtspapper. När de jäst till dubbelstorlek ställde vi in dem i 250 graders ugn som direkt sänktes till 200 grader. Har ingen aning om hur länge de gräddades, vi tog ut dem när de höll 98 grader inuti :-).

Det blev ett fluffigt, mjukt bröd som smakar supergott! Åt två smaskiga skivor av det med färskost och flatrökt skinka till frukost, mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...