torsdag 8 november 2012

Kladdkaka - såklart!

Igår var det kladdkakans dag, så jag försökte mig på en ny variant. Det ska ärligt sägas att jag inte brukar lyckas med kladdkakor. Det har varit så sedan vi flyttade in i den här lägenheten, tror det är något med vår ugn. I vilket fall så gjorde jag nu ett nytt försök, och det blev jättebra. Jag surfade runt på olika receptsajter och bloggar för att få lite hum om hur mycket mjöl folk brukar ha i och hur varm ugn. Sedan knåpade jag ihop den här kakan. Den blev som jag vill ha kladdkaka, kladdig nästan hela vägen ut till kanten och med ett nästan marängliknande lager överst, mums!


Kladdkaka med marshmallows

Ingredienser
100g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
2 dl socker
3 msk kakao
1/4 tsk vaniljpulver
1 tsk snabbkaffepulver
1 nypa salt
7 stora marshmallows

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och lägg i chokladen bruten i bitar. Rör tills chokladen smält. Bland mjöl, kakao, salt och vaniljpulver. Vispa ner i äggsmeten. Vispa ner smörblandningen och sist snabbkaffepulvret. Häll i en smörad och bröad form. Dela marshmallowsen och tryck ner dem jämnt utspritt i smeten. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. (Jag började titta till kakan redan efter 10 minuter och stack i den efter en kvart första gången. Bäst att hålla koll för att få den riktigt kladdig).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...