lördag 27 oktober 2012

Pumpamuffins - innovationen i köket flödar.

Jag gjorde pumpasoppa igen i onsdags. Det gäller att passa på när det finns möjlighet. Den här gången sparade jag en bit pumpa (uppskattningsvis 200g, jag mätte aldrig, så tänk på det om ni testar receptet) eftersom jag velat testa att baka något på denna fantastiska grönsak! Det fick bli pumpamuffins. Efter lite spaning på diverse amerikanska matbloggar och receptsidor kände jag mig inspirerad nog att göra ett försök. Jag använde mig av mitt gamla vanlig grundrecept för muffins och så här blev resultatet. Ganska matiga, inte så söta, ljuvligt orange-gula och jättegoda!



(Ni får bortse från den kassa spritsningen, jag fick använda tyll och en 1-liters plastpåse. Min spritspåse är försvunnen, trots att jag köpt en ny, med nya tyllar och allt. Jag hann använda den en (1) gång...).



Pumpamuffins, 12 st

100g smör, smält
1 ägg
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl socker
1/4 tsk salt
1 tsl kanel
muskot
ca 200 g butternutpumpa (uppskattningsvis 3-4 dl riven, på fina sidan av rivjärnet)

Blanda de torra ingredienserna i en skål och gör en grop i mitten. Knäck i ägget, häll i mjölk och smält smör. Rör ihop till en jämn smet. Smaka av med muskot, man får riva i efter smak. Rör sist ner finriven pumpa. Ställ formar i en muffinsplåt, fyll dem till ca 2/3. Grädda i 225 grader i ca 10 minuter, tills de fått fin färg och man kan sticka i dem och få upp en torr sticka.

Jag dekorerade mina med Apelsinfrosting, denna gång med tillsats av lite vaniljpulver, och strödde blå vallmofrön och guld- och pärlströssel över.

Uppdatering: Har nu lagt till bakpulver i receptet, jag ber om ursäkt för min miss där.

2 kommentarer:

  1. Oj, ja det har jag visst. 2 tsk har jag för mig, ska dubbelkolla, uppdaterar receptet efter det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...