söndag 4 september 2011

Höstig gryta på en somrig septemberdag.

Idag var sommaren tillbaka på visit. Tyvärr upptäckte jag det lite sent. Hade jag masat mig ut på balkongen istället för att ligga i soffan och läst hela dagen så kunde jag ju suttit därute istället. Men men, jag tog igen det med en långpromenad ihop med svägerskan Johanna. Skönt, kroppen börjar komma igång igen efter förkylningen, så imorgon blir det nog till att cykla till jobbet igen.

Fredrik har jobbat hela helgen så när han kom hem var det läge att laga lite mumsig mat ihop och njuta av det sista av helgen. Han hade fått en hel hög kantareller av en kollega häromdagen och nu var det läge att göra något av dem. Det blev vädret till trots en riktigt god och höstig kycklinggryta.



Kantarell- och kycklinggryta

Ingredienser
400 g kycklingfärs
ca 5-6 dl rensade kantareller
1 rödlök
2-3 msk smör
1 brk hela tomater på burk
½ dl vatten
1 brk creme fraiche
1 rejält glas vitt vin
1 tsk grönsaksbuljongpulver
Salt
Peppar
Spaghetti

Smält smöret i en gjutgärnsgryta. Fräs kycklingfärsen några minuter, salta och peppra. Tillsätt svamp och lök och fräs tills svampen vätskat ur sig. Tillsätt vinet och låt det hela reducera in till 1/3 ungefär. Öppna tomatburken och klipp innehållet med en sax till mindre bitar. Häll i tomater, vatten, creme fraiche och buljongpulver. Dra ner plattan till låg temperatur och låt såsen reducera till drygt hälften, så det blir riktigt krämigt. Servera med kokt spaghetti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...