tisdag 23 augusti 2011

Månadens sötsak!

Till att börja med, förlåt mitt långa uppehåll. Sista helgen på semesterna var jag bortrest, och sedan tog första jobbveckan mig med storm, så jag kom av mig lite i skrivandet. Men nu så är jag tillbaka med nya tag, om än förkyld för tillfället. Jag tänkte passa på att blogga mitt bidrag till Månadens sötsakSötasaker.com. Månadens tema är lättlagat så jag bidrar med en synnerligen enkel äppelpaj. Min gjorde jag på Astrakan för sådana fanns i svärföräldrarnas trädgård, men andra sorter med bra syra går förstås bra.

Enkel Äppelpaj

Ingredienser
4-5 äpplen, beroende på storlek
socker
kanel
100 g rumsvarmt smör
2,5 dl mjöl
1 dl ljust muscovadosocker

Sätt ugnen på 200 grader celsius.
Skär äpplena i ca 0,5 cm tjocka klyftor. Strö över socker och kanel efter behag och blanda ordentligt. Placera ut äpplena jämt i en ugnsfast pajform.
Blanda smör, socker och mjöl till en ganska fast deg. "Smula" ut degen i bitar över äpplena.

Grädda i 20-30 minuter, tills pajen fått fin färg. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.



När jag har tid brukar jag koka egen vaniljsås eller vaniljkräm av mjölk ägg och vaniljpulver, det är faktiskt inte så omständigt, men den här gången hade vi vanlig vaniljvisp till :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...