tisdag 15 januari 2013

Viktnedgång + bakblogg = svårt.

Japp, där har ni anledningen till varför det uppdateras så dåligt. I december hann jag knappt med och nu när jag känner för att börja igen så har jag liksom inget att baka. Eller det är väl inte helt sant, men ändå. Grejen är att nu när bebis har börjat äta riktig mat så behöver jag ta tag i de sista efterhängsna graviditetskilona. Till alla er som tror att amning innebär automatisk viktnedgång kan jag bara säga - pyttsan! Här klamrade sig kroppen fast vid allt extra fett, troligen för att försäkra sig om en nödreserv ifall jag skulle svälta. Vilket jag ju såklart aldrig gjorde eftersom jag bakade massa goda kakor.

Nu har jag tagit tag i det hela. Att försöka följa någon diet när man bara är två vuxna i hushållet känns inte görbart, Fredrik och jag kan knappast laga varsin måltid hela tiden. Istället har jag lagt upp det så bra jag nu kan. Jag har minskat mitt brödintag till max 2 skivor per dag. Lunchen blir alltid någon stadig mat, medan vi äter sallad eller soppa till kvällen. Jag försöker äta regelbundet (var 3-4 timme) istället för att småäta. Det är jättesvårt när man gå hemma hela dagarna, men det tar sig. Slutligen är alla kakor, allt godis, all glass etc borta ur kosten helt mån-torsdag. På fredag kväll är det ok att äta en efterrätt, men inte mer. Under helgen tillåter jag mig att äta vad jag vill, men redan nu efter bara två veckor så börjar sötsuget släppa, så det blir inte så mycket mer än någon bulle istället för frukt till eftermiddagsfika och efterrätt på kvällen.

Utöver kosten så har jag skaffat ett nytt träningsschema på gymet. Det kommer fokusera på armar, rygg och bröst. Mage kör jag varje dag hemma... Ska försöka köra styrketräning + 20-30 minuter konditionsträning 1 gång per vecka och något gruppträningspass varje vecka. Ambitionen är att ta en promenad varje dag, men nu snöade ju hela stan igen igen, så vi får se. Blir det för lite promenerande får jag försöka ta ett extra konditionspass på gymet.

Japp, så här är det iaf. Ett snurrigt försök till viktminskning. Funkar det inte får jag väl bita i det sura äpplet och laga mat själv, men jag tror ändå inte på dieter. Poängen med det här sättet är att det egentligen bara är en tillbakagång i de goda vanor jag hade innan jag fick barn. Det blir nog bra.

Hur blir det då med bloggandet? Jo men jag fortsätter. Kanske härmar jag bästaste Lina och kör viktbloggande och invägning 1 gång i veckan (70kg just nu, give or take några hekto), eller så fortsätter jag bara dela med mig när jag trots allt bakar nåt. Bröd gör jag ju fortfarande :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...