torsdag 7 februari 2013

Fiskgratäng för bebisar!

Igår gjorde vi fiskgratäng till lunch. Har inget recept på den direkt eftersom vi lagade på fri hand jag och maken. Fredrik gjorde sitt fantastiskt goda potatismos och jag gjorde en Bechamelsås som jag rundade av med en klick creme fraiche och smaksatte med dill, örtsalt, rivet citronskal och lite citronsaft. Det blev både gott och vackert!


Vad jag däremot har recept på är bebisvarianten av samma måltid.



Fiskgratäng för bebisar (gratäng och gratäng...) 2 port.

ca 60-70 g kolja i bitar (ca 1/6 fiskblock)
2 potatisar, skurna i bitar.
1 dl frusna ärtor
Några msk gräslök
Vitpeppar
Paprikapulver
citronsaft
ca 1,5 msk creme fraiche

Jag la allt utom citron och creme fraiche i en gryta, hällde på vatten så det precis täcktes och kokte tills fisken föll sönder och potatisen var klar. Därefter mixades det hela slätt och smakades av med citronsaft. Sist rörde vi ner creme fraichen. Glöm inte att ändå tillsätta en tsk olja i varje portion.
Det blev väldigt uppskattat av sonen :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...