onsdag 6 februari 2013

Morgon i Jenin - bokcirkel

Bilden är hämtad från Nordstedts.se


Har helt glömt uppdatera efter vår senaste bokcirkelträff. Vi sågs den 21 januari och diskuterade "Morgon i Jenin" av Susan Abulhawa. En gripande bok helt klart. Vi får följa Amals berättelse som börjar med hennes farfar och far som med sina familjer fördrivs från sina hem i Palestina när staten Israel utropas 1948. Familjen hamnar i ett flyktingläger i Jenin där de framlever större delen av sina liv. Amal lyckas själv ta sig till USA för studier så småningom, men hennes bästa vän Huda lever hela sitt liv i flyktinglägret. Det är en intressant men grym bok som ger en bild av Israel-Palestinakonflikten ur ett arabiskt perspektiv. Språket är vackert, den är väl uppbyggd, men ibland allt för brysk i sitt berättande för min smak. Å andra sidan, det är en krigsskildring på många sätt, vad hade jag förväntat mig? Ändå är det det som stannar hos mig efteråt. Bryskheten. Hopplösheten. Kunde inte åtminstone något slutat lyckligt? Mina bokcirkelvänner påpekar att vissa positiva element fanns i slutet, t ex hur förhållandet mellan Amal och hennes egen dotter utvecklas snabbt och starkt när de fastnar i flyktinglägret i Jenin där de är på besök under det att Israel gör en oväntad räd. Kärlekshistorierna är också fantastiska, hur kärleken intensifieras av det osäkra i livet runt dem. Jag är ändå mest skakad av boken... En annan sak som slår mig är hur min första känsla av hur förskräckligt palestinierna behandlas mynnar ut i en insikt om att samma sak hänt otaliga gånger förut och händer varje dag fortfarande i vår värld. Förintelsen, Sovjet med sina Gulag, Rwanda och så vidare. Folkmord har begåtts i otaliga krig. Att få ansikten på några av offren är bra, men samtidigt inser man att samma historia kan berättas av alla folk som någonsin drabbats av krig eller förföljelse. Man trubbas nästan av. Vad är det som får oss människor att bete oss så här mot varandra. Varför föder våld våld?

Den är helt klart läsvärd, förbered dig på en grym men samtidigt  vacker bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...