lördag 9 februari 2013

Storstädning, daim och knäckebröd

Igår fixade och donade vi i lägenheten. Lite småprojekt blev äntligen utförda och vi storstädade också. Skönt. Mitt i allt detta hann vi med en långpromenad också och förstås lite bakning. Jag började redan på förmiddagen med att göra lite lördagsgodis. Jag läste på Sweet Treats ett recept på daim och bestämde mig för att testa. Receptet finner ni här. Jag la dock till en nypa salt och en nypa vaniljpulver i min daimsmet. Det var superenkelt att göra och blev så otroligt gott! Smakar precis som köpedaim. Jag använde vanlig marabou mjölkchoklad att täcka med, och så här tjusigt blev resultatet.


Fredrik har varit sugen på hemgjort knäckebröd ett tag. Båda våra mammor har gjort olika varianter av ett fröpackat knäckebröd med flingsalt på som vi båda tycker mycket om, så nu testade vi själva. Jag fick det här receptet av min kära mamma. Jag misstänker att hon kan ha fått det av någon som heter Gunnel eftersom det heter Gunnel knäckebröd :-). Majsmjöl kan vara svårt att få tag på. Jag hittade något som hette "Ströbröd/majsmjöl" på hyllan med glutenfria varor, bland andra mjöl och fröer fanns bara polenta. Det här majsmjölet var lite grövre i konsistensen, alltså som ströbröd, men det fungerade alldeles utmärkt.

Gunnels knäckebröd

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl linfrön
½ tsk salt
½ dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten
Flingsalt

Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt olja och vatten och rör ihop. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten så den täcker hela plåten. Det ska alltså bli mycket tunnt! Strö över lite flingsalt. Grädda i 150 graders ugn i 1 timme.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...