söndag 1 juli 2012

Kanelbullar med surdeg!

Här i Linköping finns ett relativt nyöppnat fik, Babettes kafferi, som är riktigt mysigt. Där har jag fikat kanelbulle på surdeg och tyckte det var riktigt gott. Igår bestämde vi oss för att baka egna. Jg hittade ett recept på recept.nu, det hittas här. Tyckte det blev riktigt bra, dock lite mystiskt recept. Bland annat ska man inte värma några vätskor vilket iofs inte alltid behövs med surdeg. Men det som då blev underligt (enligt mig) är att det ingenstans står att man ska lösa upp jästen, och smöret ska i rumsvarmt. Jag rörde ut jästen i mjölken, det gick väl så där. Nästa gång kommer jag troligen smälta smöret, låta det svalna lite och blanda det med mjölken så degvätskan blir lite ljummen och jästen löses. Tror inte det påverkar resultatet, men det känns konstigt att lägga i jästen i klumpar. En annan sak som jag troligen modererar nästa gång är fyllningen. I receptet står 250 g smör + 250 g socker. Det blev JÄTTEMYCKET! Så mycket så att det smälte ut på plåten och jag kunde bryta loss stora bitar ganska välsmakande kanelkola från bakplåtspapperna. Jag gissar att fyllningsmängden kan minska något utan sämre resultat, kommer testa det nästa gång.

Hur blev då resultatet? Fullständigt lysande, det är supergoda bullar! De smakar med och är lite "matigare" i konsistensen. Supergott, kommergaranterat göra om det här.


Nu har Fredrikt åkt till jobbet och Axel o jag är ensamma hemma. Hoppas regnet ska ge med sig så vi kan gå ut och gå en runda i eftermiddag, Vore skönt att röra lite på sig. Annars får jag väl baka in honom i bärsjalen och släpa runt honom inne i lägenheten, blir ju lite träning av det med :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...