torsdag 7 juni 2012

Pust, pust.... dammar av den gamla bloggen som tyvärr gått i stå...

Nämen, vad länge sedan det var jag bloggade nu! Det får bli bot och bättring tror jag. Nu är jag ju dessutom mammaledig och har "all tid i världen" (ha!).

Bloggen kommer få en lite vidgad inriktning. Utöver mat och bakning så vill jag gärna skriva lite om vad jag läser. Jag har varit med i en bokcirkel i 3 år nu (jösses, är det så länge!) och det slog mig att man ju självklart borde blogga om alla intressanta böcker vi läser. Det känns ju alltid roligt att sprida vidare om man läst en riktigt bra bok, men även de man inte tyckt om är ju ofta värda att nämna.

Så, för att starta den delen av bloggen kommer här en första recension. Den 4 juni sågs vi efter ett något längre uppehåll än vanligt eftersom två av oss fått barn i mars/april. Boken det var dags att diskutera var "Kärlekens historia" av Nicole Krauss.

Kärlekens historia

Personligen har jag haft svårt att till fullo uppskatta den vackra bok, eftersom jag huvudsakligen läst under tiden jag ammat och let's face it, man är lite trögare än vanligt när man ammar.

Boken handlar om flera personer som alla länkas samman av en bok, "kärlekens historia" Vi får i huvudsak följa den ganska sorgliga existensen Leo Gursky som på livets höst blickar bakåt på ett liv i ensamhet efter att hans ungdomskärlek Alma gift sig med en annan. Vi får också följa en annan Alma, en 14-årig flicka som letar efter en ny man åt sin mor. Dessa båda berättelser är samtida men blandas upp med andra karaktärers berättelser från olika tider, t.ex får vi veta hur boken kärlekens historia kom i tryck när vi följer dessa författare Zvi Litvinoff och vi får veta varför Almas lillebror beter sig så besynnerligt i hans dagboks anteckningar. De olika karaktärernas öden binds finurligt ihop allt eftersom historien går framåt. Mer än så vill jag egentligen inte säga om handlingen, risken är för stor att jag avslöjar för mycket.

Boken har ett vackert språk, den är behaglig att läsa. Historien är finurligt konstruerad och det tar lång tid innan man förstår hur allt hänger ihop, utan att för den sakens skull bli långrandigt. Den ger läsaren mycket att fundera på, det finns både etiska spörsmål och ämnen som manar en att inget lämna till morgondagen.

Åsikterna i bokcirkeln var relativt eniga, vi tyckte alla om boken. Den fick höga poäng på vår 6-gradiga skala. Det återkommande negativa var att den var något rörig. Någon tyckte att författare gjort det onödigt svårt för sig. Många återkom till det vackra språket. Någon tyckte att det sämsta med boken var att den tog slut.

Jag kan varmt rekommendera den här boken. Trots att jag hade svårt att hänga med och upplever att jag missat vissa poänger i den så gav jag den 5 poäng av 6 möjliga och har ambitionen att läsa om den så småningom.

Vi betygssätter alltid våra böcker på en skala från 1-6 för att undvika mesiga mitt-poäng. Sedan räknar vi ut vad medelpoängen var. Tyvärr har jag inte poängsättningen från senast framför mig men jag kommer uppdatera inlägget med den så småningom.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...