måndag 11 juni 2012

Müsliflax!

Det blir en del fika nu när man är "ledig" jämt. Försöker hålla ner på sötsaker under veckorna, men när man får besök är det ju trevligt att bjuda på något gott ändå :-).

I helgen kom två kompisar som flyttat från stan på besök, och då gjorde jag muffins och en lite ny variant på kolaflax! Får nog kalla de här för müsliflax eller möjligen miniflax istället... Gjorde små munsbitar så man kan äta 1 eller 3, istället för de stora kolaflaxen som lätt kan kännas lite övermäktiga. I vilket fall, här kommer receptet.



Müsliflax, ca 30 st.

Ingredienser
100g smör
1 dl mörk sirap
1 dl socker
3 msk kakao
naturell müsli

Lägg smör, sirap, socker och kakao i en gryta, smält ihop och låt koka i 3 minuter. Ta av från värmen och rör ner müsli. Jag har inte skrivit ut hur mycket, det får man ta lite på känn. Jag själv tycker om om det är ganska mycket müsli, så kakorna lätt släpper från pappersformen, men maken gillade varianten som hade lite mer kola i botten så att säga :-). När du har lagom med müsli i smeten, klicka ut den i småbrödsformar. Låt stelna.

Jag använde små blommiga formar som jag tror jag köpt på Lagerhaus för ett år sedan, de är nånstans mellan småbröds- och knäckformar i storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...