tisdag 30 augusti 2011

Intressant läsning.

Jag läser idag på Dn.se om att köttindustrin betalar forskning kring låg kolhydratdieter, t.ex. LCHF. Inte förvånande direkt, men skrämmande. Skrämmande för mig som är skeptiskt inställd till all form av varaktig diet som utesluter livsmedel. Det är sant att i stort sett alla dieter fungerar för att gå ner i vikt på kort sikt, men att färre fungerar för att få en varaktig viktnedgång och stabil målvikt. Det är också sant om jag förstår det hela rätt att många uppnår just en stabil vikt på LCHF. Men vad gör det med individen att under lång tid utesluta vissa livsmedel?  Det är ju inte bara skit man utesluter utan även mer näringsrika saker som vissa rotfrukter och enligt vissa dieter även frukt! LCHF är väl ändå en av de "snällare" varianterna, enligt Atkins var vad jag minns all frukt utesluten.
Nåväl, alla gör väl vad de mår bra av, men man bör nog tänka till.

Sedan till det större problemet, vad gör denna ökade köttkonsumtion med vår planet. Inget vi inte redan visste. Köttproduktion är en av de största miljöbovarna idag. Det är då en skrämmande tanke att köttindustrin använder vår eskalerande skönhetshets för att kränga mer av sin råvara, miljöpåverkan till trots. Läs artikeln här.

Själv tror jag på motion och grönsaker, samt på att dra ner på det raffinerade sockret och på mängden bröd man äter. Det hjälpte mig gå ner i vikt och hålla den. Man får äta allt men med måtta. Mer av grönsaker och fullkorn, lite mindre av socker och vit pasta. Också rör man på sig mer, så blir maten en mindre faktor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...