torsdag 24 januari 2013

Noop, inte nakna chokladbollar.



Ok, så jag börjar bli lite trött på att fika frukt, frukt och åter frukt. Någon dag har jag lyxat till det med lite keso upptill, men ibland vill man liksom ha en macka, eller bulle, eller skorpa, eller, ja ni fattar. Men jag ska ju bara äta 2 smörgåsar per dag. Kex är uteslutet, värre sockerfälla finns knappt. Likaså känns skorpor som ett dåligt alternativ, det mättar inte direkt och de flesta sorter innehåller väl socker de med. Så jag googlade lite efter nyttiga mellanmål och hittade då ett recept på "proteinhavrebollar". De görs på fiberhavregryn och jordnötssmör bland annat och innehåller proteinpulver, något jag aldrig använt och troligen aldrig kommer använda heller. Min träning är liksom inte på den nivån att det behövs :-). Så jag knåpade ihop en egen variant. Måtten är till stor del höftade, men här kommer ändå ett slags recept. Tänk på att välja ett jordnötssmör utan socker, annars faller lite poängen med det här receptet. Själv köper jag den här sorten, som finns på Maxi, sedan min kära svägerska Johanna påtalade att de flesta mer vanliga sorter innehåller socker! Vattnet tog jag i skedvis sist tills degen gick ihop någorlunda, det blev rätt smuligt. Och eftersom jag överdoserade kakaon i början fick jag böja mig för mina smaklökars vilja och ha i en liten gnutta sött på slutet. Valet föll på sirap enbart för att det är kladdigt och jag inte ville ta i något mer pulvrigt som kunde få det att smula till sig igen. Kan tänka mig att det inte behövs om man tar mindre kakao, eller så kan man ersätta det med typ honung eller agave som i varje fall är bättre i någon mån. Havrebollarna som inspirerade mig finner ni här på Fitness och Hälsa.

Nyttiga (?) havrebollar

Ingredienser
4 dl havregryn
ca 1 dl jordnötssmör
2 msk kakao (det var lite mycket, börja med mindre och smaka av...)
ca 1-2 msk sesamfrön
ca 1 msk rapsolja
knappt 1/2 dl vatten
ca 1 msk ljus sirap...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...