söndag 26 januari 2014

Kladdiga choklad- och Lakritsmuffins!

Funkar lika fint till efterrätt på fredagen med maken...

...som till lyxfika när man är hemma själv och krupit ner med datorn och en bra komediserie på DVD i soffan.


Förra helgen såg jag ett recept på lakritsmarhmallows som jag ville testa och införskaffade därför en burk lakritspulver. Den här helgen bestämde jag mig för att testa vad mer pulvret kunde vara gott i och knåpade ihop dessa små godbitar. De blev supergoda, och jag kan glatt konstatera att ugnen i vår nya boende är mer lätthanterad än den gamla (som jag tror var varmare än gradantalet).

Kladdiga Choklad- och lakritsmuffins med mjölkchokladvirvel. Äggfria

Ingredienser:
Linfrögel motsvarande 2 ägg
100g smör
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
en nypa salt
ca 1 krm vaniljpulver
0,75 dl mjölk
2 tsk lakritspulver
100g mjölkchoklad
ca 1 msk grädde

Sätt ugnen på 175 grader. Förbered 10 muffinsformar på en muffinsplåt. Smält smöret, ta av från värmen. Vispa upp linfrögel (se recept från i fredags) och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vanilj och salt. Vispa ner smör och mjölk. Min deg blev för stabbig på bara smör och därför tillsatte jag lite mjölk, ca 0,75 dl. Vispa sist av allt ner lakritspulver, en tsk i taget och smaka av för lagom lakritssmak!

Smält choklad ihop med grädden i en liten gryta. Fördela muffinssmeten jämnt i de tio formarna. Fördela sedan chokladsmeten jämnt i formarna och rör ner den i en virvel med skaftet på skeden.

Grädda i 175 grader knappt 20 minuter, inte längre.

Kan rapportera att de är fantastiskt goda att äta som de är, men även med vaniljglass till. Lakritssmaken blev lagom framträdande, mer som en accent till chokladen, men ändå tydligt där. Det kan säkert variera med vilket märke på lakritspulver man använder, dessa är gjorda med Kung Markattas lakritspulver.

1 kommentar:

  1. Det såg riktigt gott ut.
    Tack för att du delat med dig av recept.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...