fredag 24 januari 2014

Fusion? - Murakami goes to Spain...

Ljuvliga färger!


Ikväll var jag grymt sugen på något vegetariskt och på pasta. Har ätit lite dåligt med grönt i veckan tycker jag. Jag har tidigare bloggat om hur lite tapasrester kunde bli en riktigt bra lunchpasta och ikväll blev det något liknande, men med lite ny inspiration. Läser för tillfället 1Q84 av Haruki Murakami. Detta är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag älskar hur han i flera av sina böcker lyckas förmedla en blandning av total vardag, nästan tristess, i kombination med surrealism och övernaturlighet. Hur som helst minns jag från en av hans böcker beskrivningen av hur huvudpersonen steker svamp och lök till lunch. Simpelt liksom. Det fick mig, som alltid varit skeptisk till svamp, att ge stekta champinjoner en ny chans och det är numera en sån riktig favvis! Hur som helst. Ikväll stekte jag champinjoner och hackad vitlök i olivolja á la tapasstuket, kryddade med örtsalt, svartpeppar, ett stänk Cayenne och lite paprikapulver. En rejäl hög edamame fick steka med och på slutet åkte en paket babyspenat ner i stekpannan. Blandningen lade vi över nykokt spagetti och toppade med en klick creme fraiché och lite flingsalt. Så otroligt enkelt, och gott! Vitlök, paprika och Cayenne för tapaskänslan, svampstekningen och edamamen inspirerat från litteraturen :-)

I helgen kommer troligen ett recept på riktigt goda äggfria muffins dyka upp på bloggen men redan idag kommer här ett litet "förrecept". På äggersättning :-).

Linfrögel

1 msk hela linfrön (krossade funkar inte)
1 dl vatten.

Häll allt i en gryta. Koka upp, ta av från värmen. låt svalan, sila därefter bort fröna. Den här satsen motsvarar 1 ägg och som mest kan man ersätta två ägg med linfrögel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...